צפו: חיפוש משטרתי לא חוקי בצפת

למרות התנגדות מפורשת לחיפוש הרשו לעצמם השוטרים לדחוף את ידיהם לכיסיו של תושב העיר, לחדור לפרטיותו ולחטט בחפציו האישיים המצויים ברכבו.

בריונים בחסות החוק: תושב צפת שיצא שלשום (ו’) ממקום עבודתו ועשה את דרכו חזרה לבית נתקל בצמד שוטרים שסימנו לו לעצור ועיכבו אותו בטענה כי הם חושדים “שיש משהו ברכב”.

האזרח הדגיש כי הוא מסרב לתת את הסכמתו לחיפוש אולם נראה כי השוטרים לא ממש היו קשובים לרצונותיו לשמור על פרטיותו ואלו החלו בחיפוש פולשני ברכבו, בשלב זה ידידנו החליט להפעיל את מצלמת הוידאו של הטלפון הסלולרי שלו:

במהלך הצילום ניתן לשמוע פעם נוספת את האזרח מביע את התנגדותו לחיפוש ולצפות בשוטרים ממשיכים לנבור בחפציו האישיים – לאחר מכן אחד השוטרים הרחיק לכת ואף דחף באלגנטיות את ידיו לתוך כיסיו של התושב.

לקראת סיום הסרטון, ולאחר שלא מצאו דבר על התושב התמים, איימו עליו השוטרים כי הם בכל זאת יעכבו אותו לחקירה בתחנת המשטרה המקומית.

גם זה בטח יעניין אותך

מה אומר החוק?

פנינו לעו”ד ליאור פרי כדי לקבל את חוות דעתו המשפטית על האירוע המדובר. עו”ד פרי הפנה אותנו לתקדים משפטי מפורסם העוסק בדיני חיפושים ופסילת ראיות:

הלכת בן חיים שנדונה בבית המשפט העליון נועדה לטפל בתופעה של חיפוש ללא חשד סביר בעוברי אורח תמימים על ידי המשטרה. פסק הדין קובע כי בכל מקום בו מבוסס החיפוש על הסכמתו של הנאשם, אך אין כל ראייה כי השוטר הבהיר לו את זכותו לסרב לחיפוש וכי לא יאונה לו כל רע אם יסרב, הרי שמדובר בחיפוש בלתי חוקי ודינו בטלות.

זו נקודת המוצא הכי חשובה. אסור לשוטר להיכנס לבית שלך ללא צו חיפוש, ואסור לשוטר ככה סתם לעצור אותך באמצע הרחוב ולבצע עליך חיפוש. גם באוטו אסור לעשות חיפוש סתם ככה. מותר לשוטר לעשות חיפוש רק במקרה ויש יסוד סביר לחשוב שאתה מבצע עבירה פלילית או שבדירתך מתבצעת עבירה פלילית (למשל אם מהרכב נודף ריח חזק מאוד של קנאביס, או שמישהיא בדירה צועקת “הצילו”).

לשוטר אין את הזכות סתם ככה לחשוד באדם רק על בסיס מראה חיצוני או חזות (שיער ארוך, זקן, חזות מזרחית, ראסטות) ולבצע חיפוש ע”י אינסטינקטים או דעות קדומות. השוטרים אמנם לא פעם מבקשים מהאזרח התמים הסכמה לבצע חיפוש, אולם גם כאשר האזרח המפוחד נותן הסכמה, זו לא בהכרח הסכמה אמיתית. יש כאלו שנותנים הסכמה כי הם לא יודעים שמותר להם לא להסכים, יש כאלו שמפחדים שאם הם לא יסכימו יעצרו אותם ואז הם עוד יורת יסתבכו, ויש גם כאלו שחוששים שאם הם לא יסכימו אז השוטרים יקחו אותם לצד, יפליאו בהם מכות, ואז ממילא יחפשו עליהם וגם יוסיפו להם סעיף אישום שלתקיפת שוטר…

המשטרה חייבת עפ”י הלכה בן חיים להסביר לאזרח שזכותו לסרב לחיפוש וכי לא יעונה לו כל רע אם הוא יסרב. לו זה היה קורה בפועל, סביר להניח שמכעט כל האזרחים היו מסרבים. היום מרביתה אזרחים חוששים לסרב כנראה משום שהמשטרה לא פועלת כנדרש בהלכת בן חיים”.

המשטרה מצידה מסרה בתגובה לסרטון כי: “נהג הרכב נבדק בשל חשד לקיומה של עבירת סם, הנהג שוחרר בתום הבדיקה. המתלונן רשאי לפנות למח”ש לבחינת התנהגות השוטרים”.

ראו גם:
חיפוש לא חוקי: צעיר נעצר, נאזק והופשט בגלל “חשד סביר” (וידאו)
100 בשבילך: עוכבו לחיפוש 3 פעמים ב-24 שעות

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר